MERIDA BIG.TRAIL pohledem uživatele

29.07.2022

MERIDA v roce 2021 připravila ve spolupráci s britskou dealerskou skupinou novinku v podobě modelu MERIDA BIG.TRAIL. Ten jsme již mohli v nabídce značky vidět dříve, jednalo se však o jinak podané kolo (původně na 27,5+“). Model BIG.TRAIL pro rok 2021 je v portfoliu úplnou novinkou a drží se směru, kterým se dnešní trendy ubírají (29”). 

O co tedy jde? V jednoduchosti by se dalo říct, že se jedná o pevnější 29” model s vyšším zdvihem vidlice a agresivnější geometrií určenou více do terénu. No, ale nic není až tak přímočaré, aby to tenhle článek useklo po dvou odstavcích. Rozhodl jsem se, že si model Big Trail pořídím, abych mohl na vlastní kůži vyzkoušet dlouhodobě jaký je, k čemu je a pro koho vlastně je.

Co je to ten BIG.TRAIL?

Jedná se o kompletně nově postavené kolo. Například v Británii je velice populární kategorie pevných trailových kol. Jde o kola určená pro terénní trailové ježdění, ale bez zadního odpružení. Vyztužený pevný rám, vidlice s vyšším zdvihem, v tomto případě 140 mm, teleskopická sedlovka, jednopřevodník.

Širší terénní pneumatiky (29×2,4”) a agresivní geometrie nabídnou komfort a stabilitu v terénu, a to hlavně více položeným úhlem vidlice. Pevné osy jsou u MERIDY již standardem, a tak je netřeba ani zmiňovat, stejně tak jako profilaci rámu a vnitřní vedení kabeláže.

Dalo by se polemizovat o smysluplnosti takových kol, a o jejich místě v dnešní již tak široké nabídce. Takže jsem nechtěl zůstat jen u vlastních dojmů a rozhodl se udělat si malou anketu mezi cyklisty ve svém okolí. Sešlo se mi na 40 odpovědí, a tak si myslím, že to alespoň základní informativní hodnotu má.


Zajímá tě kategorie pevných trailových kol?

  • Ano zvolilo 55 % dotázaných, 17 % o tom ještě nepřemýšlelo, zbytek zájem nemá

Máš ve své bike garáži takové kolo?

  • Ne a nechci zvolilo 47,5 % dotázaných, Ano odpovědělo 35 % a zbylých 17,5 % takové kolo nemá, ale chtělo by.

Další otázky nebyly anketní, ale chtěl jsem konkrétnější odpověď. Na dotaz: „Má podle tebe takové kolo smysl?” jsem dostal odpovědi tak nějak půl na půl.  U dotazu „Vidíš budoucnost v kategorii pevných trailových kol?” byly odpovědi spíše ano, kdy velká většina dotázaných věří v dobré uchycení této kategorie.


Co si z toho člověk odnese? Na jednu stranu si říkám, že kategorie lidí v mém okolí, kterých jsem se ptal, nebyla asi úplně cílovka na tento typ kola. Přeci jen se ve velkém procentu jedná o bikery, kteří za sebou mají kariéru ve sjezdu horských kol, dirtu, fourcrossu, trialu a dalších gravity disciplínách, a tak jsou v přístupu k vybavení mnohem dál, než obyčejný cyklista.

Většina z nich má doma celoodpružené kolo anebo na něm minimálně nějakou dobu jezdila. Spousta z nich se postupem času přeorientovala na enduro (celoodpružené kolo), někteří na cross country a někteří na gravel nebo silnici. A tak je dost možné, že pro velkou většinu z nich je pevné trailové kolo spíše krokem zpět.

Na druhou stranu v dobách, kdy jsem já na kole začínal jezdit a závodit, byla nabídka celoodpružených kol dost omezená nebo mimo finanční možnosti normálního smrtelníka. A tak jsem já, stejně tak jako většina dotázaných, začínal na pevném trailovém kole. To ve své době vypadalo jinak než dnešní modely, ale co dnes jinak nevypadá. To mě vrací k základu věci.

Pro koho je BIG.TRAIL určený?

Osobně největší procento jezdců vidím v začínajících bikerech, kteří se chtějí pustit do lesů a na stále populárnější trail centra a singletracky. Těm pevné kolo pomůže v získání zkušeností, naučí se na něm potřebné základy a práci s těžištěm. To, co vám celoodpružený bike odpustí nebo „vyřeší za vás”, je potřeba na pevném kole zvládnout sám.

Může to znít jako překážka, proč si zrovna nekoupit celoodpružené kolo a tomuhle všemu se vyhnout? Ale tak jako u všeho, základy jsou stavebním pilířem každé dovednosti. Než začnete běhat musíte se naučit chodit. A v neposlední řadě je pevné trailové kolo mnohem cenově dostupnější a snazší na údržbu i provoz, než jeho větší celoodpružený brácha.

Další skupinou jezdců pak mohou být bikeři, kteří doma mají celoodpružené kolo, ale chtějí k němu alternativu. Ať už jako kolo na ježdění v zimě, protože pevné kolo má mnohem méně míst, kde se chytá bahno, sníh a jiná špína. Údržba je pak znatelně snazší a levnější. Ale taky proto, že takové kolo poskytne hromadu nové zábavy a otevírá nové dveře na trailech a při tréninku. V neposlední řadě se pro terénně zaměřené jezdce může jednat o slušnou variantu k najíždění kilometrů. Toto všechno je i můj případ.

V neposlední řadě si pak tento typ kola najde svoje uživatele i v řadách normálních turistů, kteří sice nepotřebují velký zdvih vidlice, terénní gumy a rám určený k agresivní jízdě po trailu, ale hledají komfort pro klasickou jízdu. Geometrie s napřímenějším posezem, tlumení díky širokým gumám a nízký rám tohle všechno nabízí. A tak už i u nás máme zákazníky, kteří si toto kolo vybrali jako alternativu ke klasickému XC na cesty do práce a pohodlné výlety po okolí. 

To mě dostává k otázce geometrie a velikosti rámu. Merida uvádí, že velikost se v tomto případě neurčuje klasicky, dle výšky jezdce, jak je tomu u ostatních modelů (samozřejmě se k ní musí přihlédnout, ale není směrodatná), ale velikost rámu určuje styl ježdění a to, kam jezdec s kolem míří. Menší rámy jsou díky kratší stavební délce bližší klasickým XC kolům a jsou tak turističtější. Naopak, čím je rám větší, tím je delší a hodí se o to víc na ježdění v terénu a z kopce. 

Osobně jsem zvolil lehký kompromis a při svých 179 cm zvolil velikost L. Rozhodoval jsem se mezi L a XL, nakonec vzhledem k profilu terénu v mém okolí jsem zvolil menší z těchto dvou. Kopce u nás nejsou největší, trailů aby člověk pohledal a taky jsem bral tento model jako doplněk k celoodpruženému kolu.

Výbavu, barevné varianty a cenové kategorie najdete na webu MERIDA. Takže teď víme jak nový BIG.TRAIL vypadá, k čemu je a pro koho je.  Jak se na něm jezdí se podíváme příště, až ho protáhnu pořádně terénem, cyklostezkami, řádně z kopce i do kopce, až si na něm zajedu pro rohlíky do obchodu, no prostě až uznám, že můžu objektivně říct, jaké to kolo je. 

Jakub Dlouhý
Cyklo Point Staré Město

MERIDA v roce 2021 připravila ve spolupráci s britskou dealerskou skupinou novinku v podobě modelu MERIDA BIG.TRAIL. Ten jsme již mohli v nabídce značky vidět dříve, jednalo se však o jinak podané kolo (původně na 27,5+“).