eONE-FORTY 700 – Neomezená zábava (test elektrokola)

12.07.2023
eONE-FORTY 700 – test elektrokola

Elektrokola jsou super v tom, že díky nim začala spousta lidí trávit volný čas aktivně v sedle namísto sezení na gauči. Když se chcete cyklistikou jenom bavit a nic víc nepotřebujete není lepší volba než e-bike.

Samozřejmě že pro závodníky a výkonnostní jezdce jsou jezdci na „elektrice“ často důvodem k různým narážkám a posměškům, ale komu jde o výkony a rekordy na Stravě ten si e-bike prostě nekoupí. Komu jde o to, aby si na kole užíval každý kilometr nezávisle na svojí výkonnosti, měl by o elektrokole určitě popřemýšlet.

Mě se poštěstilo dostat na nějaký čas tuhle zelenou raketu a jako ortodoxního sjezdaře který jezdí v podstatě jenom z kopce dolu mě opravdu zajímalo, jak se tenhle tank bude chovat na trailu. Po vybalení z krabice a nastavení výšky teleskopické sedlovky přišlo první nasednutí a vlastně trochu šok, moje obavy z toho že velikost rámu L bude na moji výšku 173 cm příliš, se nepotvrdily.

Univerzální rám

Naopak rám působí kratším dojmem a v podstatě okamžitě jsem měl pocit jako bych na tomhle kole jezdil vždycky, navíc při machrování před kamarády jsme zjistili že na kole se dá v klidu jezdit při výšce 165 cm i 180 cm, tohle je fakt neskutečně univerzální rám!

Následovalo nastavení vidlice a tlumiče, a i když vidlice FOX Rhythm 34 a tlumič Rock Shox Deluxe Select+ nejsou vrcholem v nabídce těchto značek, tak po chvilce zkoušení si „sedmikilo“ nastavíte přesně jak potřebujete. Takže nastaveno a můžeme vyjet!

Vlastně hned první vyjížďku si uvědomuju, jednu z největších výhod e-biku, normálně to vypadá tak že naložím 17kg vážícího sjezďáka do auta a přes město jedu na místní traily, kolo vyndám a práskám to dolu po trailech, jenže nahoru už to taková zábava není a člověk stejně kilometrů sjede jako vytlačí. 

 

Vytáhne vás kamkoliv

Jenže tohle jsem teď absolutně řešit nemusel, zapínám pohon Shimano EP8, dávám režim eco, po 20 minutách jsem na místě, což je zhruba stejný čas jako autem, akorát že nemusím testovat svoji psychickou odolnost za volantem v dopravní špičce a jedu hezky v klidu lesem a po cyklostezce, navíc zrovna tahle barva zaručí to, že na vás zaručeně každý koukne. Říkám si v duchu „Ty kráso dlouho mě takhle nebavila cesta na trail!“ 

Režim eco na tenhle přesun stačí úplně v pohodě. Nicméně jsem tu a začínám trochu přemýšlet, jestli úzký traily plný kamenů, kořenů a skoků budou pro tenhle tank to pravý, přece jenom je to e-bike a ty jsou těžký a neohrabaný, nebo ne? Určitě ne!

eONE-FORTY je mullet bike, takže devětadvacítka vepředu a 27.5“ vzadu, a to prostě chceš! Tahle kombinace, která spojuje to nejlepší z obou průměrů je ideální volba, hned první jízdu jsem proletěl zavřený klopenky bez sebemenších problému, kolo se vejde všude, s mulletem to tam prostě „pošleš na pohodu“.

Co mě hodně překvapilo a z čeho jsem měl trochu obavy je ovladatelnost kola, těžiště je zde ale hodně nízko a to vám zaručí, že i ve velké rychlosti bude kolo dělat přesně to co chcete, navíc absolutně nemáte pocit, že jedete na něčem, co váží skoro 22 kg.

Dá se na tom skákat?

Dá a dobře, jen je potřeba se rozjet o trochu víc než na „normálním“ kole, tady už je totiž váha kola trochu znát. Naopak dopady jsou díky vyšší váze a robustnímu rámu jak do peřinky, a navíc máte až nebezpečný pocit jistoty, který ještě umocní brzdy, a to čtyřpístky od Shimana, zde ze sady SLX. Jsou to kotvy, který nemají s tímhle „tankem“ žádný problém.

Takže první jízda je za mnou a já teď JEDU nahoru, režim trail a z toho co je normálně otrava se teď stává zábava! No nic je na čase přepnout na mód raketa a vyzkoušet i nejsilnější režim boost – a najednou už přemýšlím co je lepší, jestli jezdit dolu nebo nahoru? Je to fuk, obojí mě baví! Kolikrát si to dneska dam? 10x, 20x? No uvidíme, vypadá to, že největší limit kola budu já.

Motor Shimano Steps EP8 má výkonu na rozdávání a na většinu ježdění stačí režimy Eco a Trail, ale jasně, že režimu Boost neodoláte, je pak ale samozřejmě potřeba počítat se zkrácením dojezdu. Celkově je kapacita 630 Wh baterie závislá na váze jezdce, na terénu, ve kterém se jezdí a na zvoleném režimu, takže její výdrž se může podstatně lišit u každého z nás.

Pohon si díky aplikaci Shimano E-TUBE můžete přizpůsobit podle sebe, jeho chod je hladký a stabilní ve všech režimech, nepřekvapí vás nepříjemným kopancem při záběru, kolo se nestaví na zadní ani v největších krpálech.

Pro koho je ideální?

Moje dojmy z tohohle stroje jsou takové, že je to vlastně kolo úplně na všechno, na naučení techniky na trailech je to naprosto ideální, protože můžete jezdit nahoru dolu, dokud prostě nepadnete, na celodenním výletu vás žádný terén nepřekvapí, tlumení pobere opravdu hodně, a i největší střelci budou spokojeni.

Navíc ušetříte dost peněz, protože na dojíždění do práce je to ideální prostředek, cestou domu si střihnete ještě pár „kiláčků“ a domu přijedete s rohlíkem na tváři, a o to přece jde, tahle kategorie elektrokol vám poskytne tolik zábavy, kolik jen budete chtít. Vždy a všude!

Testoval Standa z Cyklo Pointu Jihlava

Elektrokola jsou super v tom, že díky nim začala spousta lidí trávit volný čas aktivně v sedle namísto sezení na gauči. Když se chcete cyklistikou jenom bavit a nic víc nepotřebujete není lepší volba než e-bike.