10 věcí, bez kterých byste neměli sedat na kolo

21.07.2022

Mezi cyklisty najdeme celou řadu názorů na to, co byste si měli přibalit na vyjížďku. Někdo jezdí zásadně zcela nalehko, aby ho nic nebrzdilo, jiný zase nevyráží z domu bez batohu, který je plný více či méně užitečných věcí.

Výsledná podoba toho, co si na kolo zabalíte je samozřejmě na vás a vašich potřebách. Přesto jsme se však pokusili dát dohromady desítku nejčastějších a nejužitečnějších věcí, bez nichž by se mohla cesta na kole stát až příliš nepříjemným dobrodružstvím.

1. Voda

Zejména v současné vlně vysokých teplot je voda a obecně tekutiny nezbytným doplňkem. Jestli budete vozit jeden či dva bidony anebo se spolehnete na lehký vodní vak v batohu, to je na vás. Rozhodně však doporučujeme sáhnout vedle vody také po některém z isotonických nápojů, a to nejen na cesty, ale také po návratu domů.

Dostatečné zavodnění organismu je při sportovním výkonu stěžejní a určitě byste pitný režim neměli podceňovat, už při jízdě v délce cca 20–30 minut je třeba začít tekutiny doplňovat. Isotonické nápoje jdou ještě o krok dál a obsahují řadu prospěšných prvků a iontů, které jsou pro tělo prospěšné a napomáhají rychlejší regeneraci při sportovním výkonu.

2. Jídlo

Jestli jste ještě na cestě nezažili „hlaďáka“, máte štěstí. Stav, kdy již nemáte energii ani na jedno otočení pedály není nic moc, nemluvě o tom, když vás potká několik desítek kilometrů od domova. Stejně jako v případě pitného režimu, ani jídlo se zkrátka okecat nedá. Nemusí to nutně být meruňkové knedlíky nebo guláš se šesti na zahrádce výletní restaurace – to byste pak taky nemuseli dojet domů – stačí mít s sebou pár müsli tyčinek, banán či jablko anebo si můžete připravit na cesty jednoduchý sendvič.

Vždy jde o to, zásobit tělo energií, kterou může při jízdě na kole využít. Nejčastějším řešením jsou proteinové a ovocné tyčinky, které obsahují z části i sacharidy pro rychlejší doplnění energie. Jako železnou pojistku doporučujeme energetický gel – jeho nástup je prakticky okamžitý, nezabere téměř žádné místo a může vám zachránit krk.

3. Oblečení

Jasně, na kole se dá jezdit v čemkoliv, ale cyklistické oblečení je přeci jen praktičtější. Jednak je uzpůsobeno potřebám cyklistů materiálem – funkční materiál zajistí dobré odvětrávání a rychle schne – a jednak také střihem, kdy najdete na zadním dílu obvykle několik kapes. O výhodách cyklistických kalhot s vložkou snad ani nemusíme mluvit – zejména při delších anebo každodenních cestách na kole vám přinesou mnohem více komfortu. A nezapomeňte, že pod cyklokraťasy jedině naostro.

4. Nářadí

Multifunkční nářadí by rozhodně nemělo ve výbavě chybět. Jeho skladba je různorodá, proto vybírejte podle toho, jaké šrouby a matky máte na vašem kole. Některé modely mají dokonce integrovaný nýtovač řetězu nebo opravnou sadu na bezdušové pláště. Rozměry jsou více než kompaktní a cena obvykle lidová.

5. Pumpička

Ta tam je doba, kdy jsme vozili v rámu rozepřenou hustilku na galusky, dnes samozřejmě takové pumpičky také najdete, ale většina cyklistů volí menší variantu s uchycením na rámovou trubku. Jakou pumpu pořídíte, to je opět silně individuální – platí zde však jednoduché pravidlo, čím větší je komora s pístem, tím rychleji kolo nafouknete.

Alternativou jsou bombičky se stlačeným plynem, které nafouknou kolo raz dva a oceníte je zejména u bezdušového provedení, kdy zvládnou vysoký tlak za krátkou dobu, takže i uvolněná patka snadno zaskočí do ráfku.

6. Montpáky

Další nesmysl do brašny, říkáte si? Inu, asi jste ještě neměnili duši na cestách. Bez montpák je to mnohdy velmi obtížné a vaše prsty vám rozhodně nepoděkují. Montpáky volte vždy plastové, jejich odolnost je poměrně vysoká a nehrozí poškození ráfku, jako u kovových montpák. Minimum jsou dva kusy, které najdete i u některých sad multinářadí, trojice montpák jen přidává na rychlosti a komfortu opravy.

7. Duše a lepení

V tomto bodě bude dost záležet na tom, jestli jezdíte duše nebo bezduše. V případě první varianty je klasikou kombinace malého lepení a náhradní duše, pokud by byl defekt již příliš rozsáhlý. U bezdušového provozu obvykle zachrání malý defekt „mlíko“ v plášti, větší opravíte pomocí knotů a v případě velké trhliny opět přichází ke slovu klasická duše.

A kde ji vozit? Podsedlová brašna se zdá jako ideální řešení – jen pozor na dlouhodobé uskladnění, složená duše se může postupem času prodřít, proto ji raději občas zkontrolujte, zejména je-li pohromadě s montpákami a lepením v krabičce.

8. Patka rámu

Patka rámu je kus hliníkového výlisku, který je upevněn k rámu a visí na něm přehazovačka. Smyslem patky je zabránit poškození přehazovačky při pádu – namísto poškozené přehazovačky to obvykle po pádu končí ohnutou patkou přehazovačky. Její narovnání v terénu nemusí být úplně jednoduché a s ohnutou patkou obvykle není možné přesně a rychle řadit. Takže náhradní patka je na cesty praktickým kouskem – každé kolo má trochu odlišnou patku, ale podle jejího tvaru a otvorů pro šrouby poměrně snadno vyberete mezi různými typy.

9. Rychlospojka

Přetržený nebo poškozený řetěz není neobvyklou závadou, zejména u těch, kdo křižují lesní traily a méně přístupný terén. Oprava poškozeného řetězu není sice nijak náročná, ale předpokládá nutné vybavení v podobě nýtovače řetězů a buďto náhradního nýtu nebo rychlospojky. Spojka je elegantnější a rychlejší řešení, pozor však na to, abyste měli tu správnou (vždy vybírejte podle počtu pastorků na kazetě). 

Také mějte na paměti, že většina rychlospojek je určena jen pro jedno použití, jakmile ji jednou rozpojíte a poté opět spojíte, nemusí být její vlastnosti a pevnost shodné.

10. Stahovací pásky a rukavice

Ne vždy jsou součástí cyklovybavení čistě cyklistické doplňky, jejich užitná hodnota však může být v některých situacích velmi vysoká. Z dlouhodobých zkušeností tak určitě doporučujeme zabalit si spolu k ostatním věcem také několik plastových stahovacích pásek, kousek pevné lepící pásky (pověstná „duck tape“) a vhod určitě přijdou i jednorázové gumové rukavice – oceníte při výměně duše nebo nahození spadeného řetězu.

Mezi cyklisty najdeme celou řadu názorů na to, co byste si měli přibalit na vyjížďku. Někdo jezdí zásadně zcela nalehko, aby ho nic nebrzdilo, jiný zase nevyráží z domu bez batohu, který je plný více či méně užitečných věcí.